Hashi protokoll tapasztalatok 1.: a kéthetes májerősítésem eredménye


Az előző posztomban írtam arról, hogy belevágok Izabella Wentz kéthetes májprotokolljába. Akkor megígértem, hogy a program végén jelentkezem majd egy gyors élménybeszámolóval. Hát most itt vagyok :)

Őszintén bevallom, nem vártam őrületes változást a programtól. Már évek óta figyelek arra, hogy mit és honnan eszek, mit kenek magamra és rendszeresen mozgok is. Úgy gondoltam, drasztikus váltás nélkül nem számíthatok hatalmas eredményekre. (A korábbi posztban részletesen leírtam, hogy milyen – néhol igen apró  módosításokkal jár nálam ez a kúra.) Előrebocsátom: kellemes meglepetés ért.

A reggeli smoothie-nak köszönhetően a táplálkozásomban e két hét alatt annyi változott, hogy lényegesen több nyers zöldséget fogyasztottam, és összességében kevesebb húst ettem. Wentz smoothie alapreceptjén azonban a kókuszérzékenységem miatt módosítanom kellett. Mivel a kókusztej nélkül túl alacsony volt a smoothie zsírtartalma ahhoz, hogy délig vidáman és dalolva kibírjam, olívaolajjal és olajos magvakkal (a nem eliminációs időszak-kompatibilis mandulát és a diót már régebben visszavezettem) pótoltam a zsírt, amit a kókusz lett volna hivatott az elegyhez adni. A bazsalikomot más zöldre kellett cserélnem, mert bár nem vagyok finnyás, de az ízesített incsifincsi Liver Reset por a bazsalikommal hányingerkeltő volt (olyannyira, hogy a kúra felénél úgy éreztem, hogy ha még egyszer smoothie-t kell reggeliznem, akkor inkább kibírom délig kaja nélkül). A bazsalikom helyébe a korianderzöld lépett, amivel meglepően jó lett a mix, úgy rákattantam, hogy egyszer még vacsi helyett is smoothie-t ittam. Azóta is jóbarátok vagyunk :)

Az én reggeli smoothie-m végül így nézett ki:
Reggeli detox smoothie itt még cékla nélkül

  • 100-120 g zsenge salikeverék
  • 1 kisebb csokor korianderzöld (és/vagy petrezselyemzöld)
  • 2 nagy répa
  • 1 kisebb avokádó
  • 2 kisebb zellerszár
  • 1 kicsi uborka
  • fél cékla
  • 2 ek olívaolaj
  • 30 g áztatott mandula vagy 2 ek magvaj (AIP eliminációs időszakában kerülendő)
  • 1 adag Liver Reset por (AIP eliminációs időszakában kerülendő)
  • 10 g kollagén
  • csipet só
  • annyi víz, hogy boldoguljon vele a turmixgép

A smoothie mellett figyeltem arra, hogy az ajánlott ételekből (keresztesvirágúak, fermentált zöldségek, cékla, citromos víz, rostokban gazdag zöldségek, koriander, kurkuma, bogyósok) mindennap egyek valamennyit, a legnagyobb horderejű változtatást azonban valószínűleg nem az étrendem megbolygatása, hanem az a 7-8 étrendkiegészítő jelentette, amit a detox csatornáim támogatására kellett mindennap marékszámra kapkodni (aminosavak, B-vitaminok tömkelege, ásványi anyagok és gyógynövénykivonatok).

Milyen változásokat tapasztaltam magamon?

Előrebocsátom, nem tudtam magam mindenféle zavaró(?) tényezőtől leválasztva, egy kémcsőben tesztelni. Többek között a ciklusom is árnyalta a kísérletemet. A hormonjaim ilyenkor enyhe ámokfutásba kezdenek, ez pedig egyrészt torzíthatta az eredményeimet, másrészt lehetőséget adott arra, hogy felfedezzem, milyen hatással van a kúra a PMS-emre (ami már az AIP-nak köszönhetően is rengeteget javult, például teljesen eltűnt a migrénem). Menstruáció, időjárásváltozás, munka és egyéb nehezen kontrollálható tényezők ide vagy oda, ezeket a változásokat tapasztaltam az elmúlt két hétben:

- délelőttönként a megszokottnál energikusabbnak éreztem magam;
- a kúra legelején túledzettem magam, ami után 2-3 nap erős izomláz és szörnyen rossz, mélyen depressziós hangulat következett (a kúrától, az edzéstől, PMS-től... ki tudja); ez az izomlázzal együtt szépen elmúlt;
- enyhültek a premenstruációs tünetek:
  • a szokásosnál kevesebb pattanás bukkant fel az arcomon (2, hogy pontos legyek),
  • nem volt száraz a bőröm,
  • egyáltalán nem görcsöltem (még az az enyhe diszkomfortérzet is eltűnt, amit már pár éve megszoktam),
  • az életkedvem és az energiám is hamarabb visszatért, mint ilyenkor szokott,
  • egy leheletnyi keresztcsonti fájdalom sem gyötört;

- a délben bevett vitaminok miatt délutánonként a pisim viccesen élénk sárga lett 😄;
- a magnézium-citrát székletlazító hatása nem okozott problémát, szépen kiegyenlítődtek a dolgok tőle 😁;
- esténként viszkető kiütések jelentek meg a csípőmön (valószínűleg a vacsival bevett n-acetil-ciszteintől), de a kúra végére ez a tünet valamelyest mérséklődött;
- általánosságban véve hamarabb jóllaktam, nem éreztem késztetést a túlevésre, és a szokásosnál sokkal kevesebb édes/szénhidrátgazdag ételt fogyasztottam (ez főleg a menstruáció előtti napokban nagy szó nálam);
- az első hétben észrevettem, hogy a körmeim kétszer olyan gyorsan nőnek, mint szoktak és erősebbek is, mint voltak (éljen a kollagén?);
- a kúra végén az is feltűnt, hogy edzés közben hamarabb izzadni kezdek, mint eddig;

Nos, ezek az én megfigyeléseim. A gondos jegyzetelgetés mellett a számszerűsíthetőség érdekében a kúra végén újra kitöltöttem a Hashimoto's Protocol májjal foglalkozó fejezetében lévő tesztet is, amely szerint a kezdeti 18 tünetemből a második hét végére csak 11 maradt meg, ami nem rossz. Tudtam, hogy ez a kúra nem fogja egy csapásra megoldani az összes problémámat, de elismerem, nem számítottam ekkora változásra.

Hogyan tovább?

Habár a kéthetes kúrának vége, ez nem jelenti azt, hogy eldobok minden változtatást. Az étrendkiegészítők lórúgásnyi adagokat tartalmaznak egy-két vitaminból, ezért azokat hosszú távon nem biztos, hogy jó ötlet magamba pumpálni. A smoothie viszont a kezdeti viszontagságok után nagy kedvencem lett, így ezen a nyáron biztosan sokszor váltja majd ki a szilárd reggelimet (természetesen kanalazás közben rágást imitálva a jobb emésztés érdekében) Liver Reset por nélkül, 1,5 adag kollagénnel. Összességében úgy érzem, jót tett nekem ez a két hét, és nem kizárt, hogy ősszel újra beiktatok egy ilyen kört (talán a könyvben leírt követzező lépcsőfokkal, a mellékvesét megcélzó négyhetes protokollal kiegészítve). A bogyóim nagy része egyébként úgyis elég lesz egy második kúrára is.

Ezek lennének az én tapasztalataim. Elképzelhető, hogy egyeseknél, akik a gyorskaják és a reggel kávé, este alkohol világából csöppennek a kúrába, sokkal nagyobb változást ér el a protokoll, mások lehet, hogy az égvilágon semmit nem tapasztalnak a neonsárga pisin kívül. A saját élményeim alapján én egyáltalán nem bántam meg, hogy adtam egy esélyt ennek a programnak! 😏

Megjegyzések

  1. Kedves Anita!

    Szeretnék tanácsot kérni a májtámogatással kapcsolatban, mert elvesztem a sok info közt, hogy mit és milyen mennyiségű táplálékkiegészítőket ettél?
    Magyarországon lakom.
    Köszönöm, ha írsz nekem,
    Ivi
    (madaraszivett@gmail.com)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések