Izabella Wentz májprotokolljával kísérletezem 😏



Itt ülök, és rágcsálva szürcsölgetem a reggeli zöld smoothie-mat. Mit ne mondjak, nem vagyok az a nagy smoothie-t reggeliző, de most 2 hétig kivételt teszek. Hogy miért? Mert kipróbálom azt a májerősítő programot, amely Izabella Wentz gyógyszerész és Hashimoto-istennő 90 napos Hashimoto-protokolljának első lépcsőfokát adja (liver support protocol).


Miért kezdem el a Hashimoto-protokollt?

Az autoimmun paleo diétának és életmódnak köszönhetően ma már fényévekre vagyok attól az állapottól, amivel 4,5 éve a Hashimotóm fellángolása miatt szembesülnöm kellett. (Itt írok az eddig elért gyógyulásomról.) Csaknem fél évtized távlatából nézve a változásokat nagyon hálás vagyok, hogy így érzem magam. Sok-sok megszokottnak mondható tünetem kámforrá vált, és a legterhesebb "fizikai" Hashimoto-nyavalyáknak is búcsút intettem. Azonban jut még tér a javulásnak. Például az elmém még korántsem olyan éles, mint régen 😃A brain fog – igaz oszladozott, de – nem tűnt el teljesen, a motivációm nem az igazi, az elmúlt hetekben pedig fáradékonyság is gyötör – bár nem alaptalanul. Na és persze azt sem bánnám, ha az aTPO-m lejjebb menne végre.


Egyszóval: látok még magam előtt lehetőségeket. Például arra, hogy esélyt adjak dr. Wentz protokolljának. Wentz Root Cause című könyve az én Hashimoto-bibliám, rengeteg tudást szívtam magamba belőle, vannak benne nagyon hasznos tippek, de könnyen el is tud veszni az ember az információk tengerében. Főleg akkor, ha ködös az agya. A gyógyszerésznő második könyve, a Hashimoto's Protocol ebben igyekszik segíteni nekünk. Wentz egy viszonylag könnyen követhető, 90 napos alap protokollt vázol fel a az írásában. Tervek, lépések, listák, határidők, tesztek? Ez az én műfajom! Az egyetlen visszatartó erő az ajánlott étrend-kiegészítők beszerzésének nehézsége, illetve ára lehet. Az előbbi akadályt itt, Amerikában a mindenható Amazon segítségével könnyen orvosolni lehet, a költség viszont okozott némi fejtörést, de végül meggyőztem magam. Megteszem az első lépést: a 90 nap első két hete a máj regenerálásáról szól, erről fog szólni az én következő két hetem is (munka, kutya, főzés, szezon előtti agybaj és miegymás mellett természetesen). 


A kéthetes májprotokoll előnyei

A fejezet elején lévő önellenőrző teszt szerint (18 jelen lévő tünettel) közepes toxicitással küzdöm. Ezt az értéket szeretném a 2. hét végére alacsonyabbra tornázni. Megnyugtató tudni, hogy ez a májtámogató-protokoll nem egy durva méregtelenítőkúra, nem sokkolom vele a szervezetemet, "csupán" gyengéden támogatom a májam működését, ezzel segítem a méregtelenítést. Miért érdemes a májműködésünket támogatni?
- mert az egészséges máj könnyebben megbirkózik a Hashimoto kialakulásában is gyakran szerepet játszó mérgek  eltávolításával;
- mert a hashimotósok szervezete gyakran nehezebben kezeli a mindennapi méreganyagokat;
- mert az egészséges májműködés elengedhetetlen a hormonális egyensúlyhoz (a máj fontos szerepet játszik a T4 biológiailag aktívabb T3-má történő átalakításában is).


Miből áll a májat támogató protokoll?

1. Egyes ételféleségek kiiktatása: glutén, tejtermékek, cukor, szója, koffein, alkohol.
2. Májműködést támogató ételek fogyasztása. Legalább 3-4-et érdemes beiktatni az étrendbe az alábbiak közül: meleg citromos víz ébredés után, Root Cause zöld smoothie, cékla, keresztesvirágú zöldségek, korianderzöld, magas rosttartalmú zöldségek, csírák, zöld levek, fermentált ételek, kurkuma, bogyós gyümölcsök (fél, maximum egy bögrényi).
3. Mindennapos méreganyagok kerülése: a konyhában a műanyag, teflon és a rozsdamentes acélt váltsa fel az üveg, öntött vas, fa és a kerámia! A vizet érdemes fordított ozmózis elvén működő szűrővel megszűrni vagy palackozott fluoridmentes vizet rendelni. A lakás levegőjét levegőtisztítóval vagy a levegőt hatékonyan tisztító növényekkel tanácsos "kezelni". Minimalizálni kell a kozmetikumok használatát, a használt kencéket természetesebb, szintetikus illat- és adalékanyagoktól mentes termékekre kell cserélnünk.
4. Detox-csatornák támogatása: Izzadjunk mindennap! Szedjünk speciális étrend-kiegészítőket: n-acetil-cisztein, könnyen felszívódó aminosavak, metilációt támogató készítmények, gyógynövények, magnézium. A fejezet végén a szerző megbízható (Amerikában elérhető) márkákat és konkrét étrend-kiegészítőket is ajánl (köztük saját márkája, a Rootcology is gyakran felbukkan). Az ajánlott márkák közül a Pure Encapsulations Magyarországon is kapható, a többi kiegészítő beszerzése (tiszta kiegészítők felkutatása) otthon már egy kicsit több erőfeszítést igényel, de persze nincs lehetetlen. 


A négy lépés mögötti miértekről és konkrét ajánlásokról is olvashatsz a könyvben.


Miért most vágok bele?

Jön a nyár, a nyári szezon, a látástól vakulásig munka, a hajtás. Kinek van ilyenkor ideje protokollozni? Ugye? Hát ha így nézem, akkor belátható időn belül nem igazán lesz két egybefüggő hetem a májamra 😁90 napról pedig még csak álmodni sem merek. Úgy gondolom, hogy az egészségünknek helyet kell találni az életünkben és a mindennapjainkban. Ezért eltoltam magamtól a kifogásokat, és úgy döntöttem, a nagy nyaralószezon előtti felkészülés alatt fogok gondoskodni a májam felturbózásáról, hiszen nem árt, ha nemcsak a hiperszuper maszkommal, hanem egy életerős májjal is fel vagyok vértezve a tisztítószerek elleni harcban.


Néhány saját megjegyzés a protokollhoz

1. A májprotokoll diétája fantasztikus, mert könnyű. Semmi extra erőfeszítést nem igényel, mivel a tiltott ételek nagy részét már az AIP szerint sem esszük (oké, két hétig ki fogom bírni zöld tea nélkül és addig gít – az egyedüli tejtermék, amit visszavezettem – sem eszem majd).
2. A "jó" ételeket post-it cetlikre írogattam, azokat pedig jól látható helyre ragasztottam, hogy biztosan mindennap eszembe jusson minél többet enni belőlük. 
3. A környezetem méregtelenítéséhez is változtatok 1-2 dolgon.
- Ebben a 2 hétben mellőzöm az Instant Potomat, hogy minimalizáljam a nikkelbevitelemet, a kerámiaserpenyőm és a hőálló üvegeim lesznek a barátaim.
- Légtisztítás céljából a képen látható szépséget vettem magamhoz ("majd erőre kap az" felkiáltással). 😅 Az anyósnyelv egy régebbi NASA-kutatás szerint remek levegőtisztító növényke, és egyike azon zöldeknek, amelyek sötétben is állítanak elő oxigént, az anyósnyelv ezért tökéletes hálószobai növény. Ha az én 3 tövecském nem is elég ahhoz, hogy alpesi levegőt varázsoljon nekünk, azért a pici lépések is számítanak, ugye?
- A vizünket, ami nem fluoriddal, klórral kezelt városi víz, nem fordított ozmózis, csak egy Brita kancsó szűri, mert azért mindenre nem futotta. 😐
- Az a kevés kozmetikum és tisztálkodószer, amit használok (tusfürdő-sampon, fogkrém, arckrém, hajvégápoló, balzsam, dezodor és egy parfüm, amit annyira nem is szeretek) mind természetes.
4. Méregtelenítés támogatása:
- Izzadás – nemcsak munkaidőben: a heti négy napi edzéssel a verejtékezést könnyen megoldom, a maradék 3 napon pedig erősítő, detox, melegítő jógát választok majd.
- A táplálékkiegészítők már neccesebbek. Habár Wentz figyelt arra, hogy olyan kiegészítőmárkákat ajánljon, amelyekben nincsenek kimondottan káros anyagok, néhány készítmény tartalmaz nem AIP összetevőket is (pl. natural flavors, stevia), ezt mérlegelnem kellett, és mivel a jelenlegi "tiszta" vitaminjaim elődjeinél anno nem észleltem semmiféle negatív reakciót, úgy döntöttem, 2 hétre zöld utat adok a nem kifejezetten AIP komponenseknek. A kéthetes kúrában a legnagyobb fejtörést bizony a kiegészítők ára okozta. Végül úgy döntöttem, hogy nyelek egy nagyot, és mindenféle rossz érzés nélkül megrendelem a kiegészítőket, hogy teljes mellbedobással részt vehessek ebben az izgalmas kísérletben. Végül is... költhetném rosszabb dolgokra is.

Csatasorba állítottam hát a vitaminjaimat, ételeimet és a jobbféle hozzáállásomat, így – amennyire tőlem telik – felkészülve kezdem az előttem álló két hetet. Nagyon izgatottan várom, vajon mi sül ki belőle.

Mire a poszt végére értem, a reggeli smoothie-m már rég elfogyott, pedig nem volt kevés, majdnem egy liter, és volt benne kollagén is (a Wentz által ajánlott borsóproteint helyettesítettem vele). Mivel a kókusztej nem a barátom, azt kihagytam belőle, csak az avokádót tettem bele, ez némi zsírt adott az itókához, de ezek szerint nem eleget. Legközelebb teszek bele egy kis olívaolajat és/vagy magvajat is, hogy ne csak pillanatnyilag elteltnek, hanem jóllakottnak is érezzem magam tőle. A korai éhséget leszámítva a májprotokoll első napjának reggele egész jól indul. Igyekszem minél többet jegyzetelni, és két hét múlva egy új posztban fogom összegezni a megfigyeléseimet, a tapasztalataimat és a terveimet. Addig is: boldog májat nektek is!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések